Forberedelserne til Hell Night

For 6 dage siden tog jeg imod udfordringen om at stille op til, og forhåbentlig gennemføre Hell Night 2019. Nu er der 2 dage til event start.
De kalder det for et traditionsrigt EKSTREM OCR event, under mottoet RUN SWIM LIFT ADAPT.
Det skal ikke være være nogen hemmelighed, at jeg ikke kan nå at forberede mig optimalt på så kort tid. Men der er dog et par ting, som jeg kan gøre.

Sol, regn eller torden?

Lige nu siger vejrudsigten at det bliver mellem 22 og 8 grader. I går sagde vejrudsigten at det ville blive torden. Det er en forskel på 14 grader imellem dag og nat. Vi skal nok forvente at være våde en del af tiden. Men det er stadig en udfordring at klæde sig optimalt på. Tager jeg for meget tøj på, så sveder jeg mere og så har jeg det ved at få kramper. Tager jeg for lidt tøj på, så bliver jeg kold og øger riskoen for hypotermi.

Udstyr

Vi har modtaget en kort udstyrsliste: “Som deltager må du have følgende på dig ved eventstart; Undertøj, bukser, strømper, sko, handsker.”
Så jeg har fundet et par korte kompressions tights uden lommer, til brug, som underbukser. Udover dem, har jeg fundet et par gammel slidte lange løbetights, som jeg kan smide ud bagefter, hvis de går i stykker, eller bliver smurt for meget ind i hestemøg (vi skal være på en rideskole).
Strømper, et par ankelhøje løbesokker i kunstfiber. Jeg har holdvis ikke den store tendens til vabler.
Handsker, normalt bruger jeg ikke handsker, med mindre det er koldt. Jeg syntes de begrænser mit greb. Men i dette tilfælde, er det nok bedre at “Have a need-not, then need a have-not” (Gammel marinesoldat ordsprog).
Sko, det var nok det, det der udfordret mig mest. Jeg ved at når jeg er i gang, i så lang tid, så kan mine fødder godt hæve, så mine sko skal være et nummer større end normalt. Vi kender ikke underlaget, men jeg tror ikke det vil være supergodt med et par trailsko, med et groft mønster i sålen. Plus jeg forventer at vi skal sidde lang tid (og mange gange) i bunden af en squat. Her vil det lave drop i et par trailsko, ikke hjælpe mine gammel stive ben.
Jeg har været i gemmerne og finde et par gammel Nike Struktur Trail, som jeg tidligere har løbet marathon i. De er desværre med goretex, og derfor vil de holde på vandet, når vi er ude og svømme, men det har et højt drop (18mm) og et relativt groft sålmønster, så jeg burde kunne stå fast på det meste.
I min dropbag, vil være et helt sæt rent tøj, inkl. håndklæde, til bagefter eventet.

Træning ugen op til Hell Night

De første 4 dage efter jeg havde sagt ja, passede jeg min træning, som normalt. Dog tog jeg et par intervaltræninger og en længere løbetur på 1 time og 45 min, da jeg ikke har løbet længere ture, siden sidste år.
Jeg har været så heldig at crossfit holdene i Boxlife har haft fokus på længere workouts (20-30 minutter), og der været masser af cardio på de hold jeg har taget.
Tirsdagen før Hell Night, havde jeg booket en session med min PT Bjørn. Her fik han presset mig max på min kondition/styrke/udholdenhed.
De sidste 2 dage før eventstart, holder jeg helt træningsfri, for at restituere mest muligt.
Dette er måske ikke den mest optimale forbedrelse, men det er mulighed for, for mig. Det handler om at få det bedste ud af situtationen lige nu.

Uden mad og drikke….

De sidste par uger har jeg prøvet intermittent fasting, hvor jeg ikke indtager kalorier i 16 timer af gangen, og kun spiser i løbet af de restende 8 timer, af døgnet. Det er med til at tømme kulhydratdepoterne i kroppen og vende kroppen til at få energi fra fedtdepoterne. En dag fastende jeg i 24 timer.
At træne i denne tilstand, er ret hårdt, da jeg føler at kun kan give mig 60%, og jeg oplevede et par gange at jeg gik helt sukkerkold. Lidt lige som i et marathon.
Så jeg har planlagt at jeg “cardloader” de sidste par dage op til Hell Night. Det betyder pasta, brød og pre-race-is <3
Samtidige øger jeg også mit væskeindtage, så jeg drikker mindst 3 liter vand pr dag, hvoraf 1 liter indeholder elektrolytter, for at jeg får nok salte og derved minimer min risiko for at få kramper i løbet af de 6 timer, som Helle Night tager.
Den sidste dag og på selve dagen, går jeg amok i bananer. De hjælper mig med at holde styr på min mave, så jeg ikke får løbermave.


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *