Foreninger og Social Media

Foreninger og Social Media

For nylig blev jeg tagget i et opslag på Facebook. Det sker dog relativ ofte. Men dette opslag handlede om, hvor synlige forskellige idrætsforbund er på social media. Opslaget udsprang af en analyse udarbejdet af  Idræt & Sociale Medier

DOCRA og Social Media

Da jeg tilbage i september 2014 startede den Facebook side, der senere skulle udvikle sig til en forening med medlemmer, internationalt samarbejde og som der i 2018, skal afholde et Europamesterskab i Danmark, der havde jeg ikke en bevidst strategi for brugen af sociale medier. Men i løbet af årene har vi i DOCRA, udviklet en strategi, hvor vi ville være synlige på Social Media. På samme tid har vi altid haft en en klar holdning om, ikke at ville bruge medlemmernes kontingent på at markedsføre DOCRA på Social Media. Denne strategi vil jeg beskrive længere nede i dette indlæg. Men først baggrunden for dette indlæg.

Baggrunden

idrætsforbund på Facebook 2017
Idrætsforbund på Facebook 2017

Som beskrevet indledningvist er der udarbejdet en analyse af danske idrætsforbund op sociale medier. Alle opslag på de respektive forbunds Facebook sider i 2017, har fået tildelt hhv., 1, 3 og 5 point for hvert like, deling eller kommentar på siden. Disse point er sammenholdt med antal point pr. medlem i hvert forbund.

 

  1. 36 point: Dansk Petanque Forbund
  2. 20 point: RUGBYdk
  3. 14 point: Danmarks Brydeforbund
  4. 13 point: Ishockeylandsholdet
  5. 10 point: Dansk Softball Forbund
  6. 8,1 point: DAFF – Dansk Amerikansk Fodbold Forbund
  7. 7,9 point: Moderne Femkamp
  8. 6,7 point: Bueskydning Danmark
  9. 5.0 point: Dansk Curling Forbund
  10. 4,9 point: Dansk Skøjte Union

Jeg har kun gengivet top 10 i ovenstående. Du kan se hele listen her: Idræt & Sociale Medier

For sjov skrev jeg til forfatteren Jakob Lind Tolborg, for at få udregnet pointene for Danish Obstacle Course racing Association (DOCRA). Tolborg fik vores medlemstal (90 medlemmer på daværende tidspunkt) og link til vores hoved Social Media Facebook side.

Resultatet var meget overraskende! 197 point. Altså har DOCRA scoret flere point end alle de andre idrætsforbund, til sammen!

Nu ved jeg godt at de andre idrætsforbund i undersøgelsen, netop er forbund og dermed er større. På den anden side kan der argumenteres for, at DOCRA må betragtes som det tætteste (der findes lige nu), Obstacle Course Racing kommer på et forbund i Danmark. De forbund der var genstand for undersøgelsen er under Dansk Idrætsforbund, så jeg antager (og håber) at de har langt flere medlemmer og ressourcer end vores lille græsrods forening. Derfor har jeg udarbejdet et lille overblik over antallet af likes på de forskellige Facebook sider. Du kan se et udvalg herunder:

197 point DOCRA 4015 likes
36 point Dansk Petanque forbund 2706 likes
20 point RUGBYdk 3915 likes
14 point Danmarks Brydeforbund 2539 likes
13 point Ishockeylandsholdet 21018 likes
10 point Dansk Softball Forbund 1232 likes
8,1 point DAFF – Dansk Amerikansk Fodbold Forbund 6024 likes
7,9 point Moderne Femkamp 136 likes
6,7 point Bueskydning Danmark 1988 likes
5,0 point Dansk Curling Forbund 810 likes
4,9 point Dansk Skøjte Union 1314 likes
2,5 point Dansk Atletik Forbund 6868 likes
2,2 point Dansk Triatlon Forbund 4670 likes
1,5 point Danmarks Skiforbund 6720 likes
1, 4 point Herrelandsholdet (fodbold) 187.747 likes
1,2 point Badminton Denmark 24.901 likes
0,06 point GymDanmark 9329 likes

DOCRA’s Strategi på Social Media

Fra første dag har det altid været klart at vi ikke ville anvende DOCRAs indtægter (eller medlemmernes kontingent) på at markedsføre foreningen på Social Media. Medlemmernes penge skulle gå til at forbedre forholdene for medlemmerne.

Men hvad gør man så på Facebook, når Facebook vil have penge for at man kommer ud til flere af sine følgere? Man udvikler nogle retningslinjer og en strategi, der får folk til at interagere.

Hvis DOCRA ikke leverer noget af værdi på Social Media, så vil folk ikke interagere med DOCRA på Social Media.

Tænk på de forskellige Social Media platforme, som en lille radiostation. Det er vigtigt at der bliver sendt noget på radiostationen og det der bliver sendt, er relevant for modtageren. Hvis du vil høre rock, så tuner du nok ikke ind på en radiostation, der sender dansk top musik.

Billeder

Så vi begynde at tage billeder af folk ude til de Obstacle Course Races, hvor vi var tilstede. Vi er på ingen måder professionelle fotografer. Vi var dog så heldige at vi fik lov til at låne godt kamera, så vi måtte på google og youtube, for at lære hvordan man redigerede billeder. Der blev også snakket med andre (og langt bedre) fotografer som var behjælpelige med at dele ud af deres viden. Altså, var det en meget stejl oplæringskurve, hvor vi måtte prøve os frem. Men vi får taget en masse billeder og vi sletter størstedelen igen. Dem, som kommer igennem nåleøjet, bliver vandmærket med vores logo, så når folk bruger billederne andre steder på nettet, så kommer vores logo med. Samtidige opfordrer vi folk til at give DOCRA fotokredit, når de bruger billederne.

Vi er meget beviste om at tage billeder af så mange mennesker, som muligt. Dvs. at vi også tager billeder af de personer, som ikke er en del af eliten, eller som ikke er vores medlemmer. For så tagger folk sig selv og hinanden på vores billeder, og dermed kommer vores billeder ud til disse menneskers netværk. Nu kommer det vigtige! Når folk liker vores billeder, så bliver de inviteret til at like selve Facebook siden. Det virker ikke hver gang. Men ofte.

Interagere med følgerne

Det kan godt være noget af en opgave, at besvare alle de kommentarer, der kan komme efter en raceweekend, hvor vi har haft uploadet 3-400 billeder.

Derfor har vi opfundet begrebet “Ugeansvarlig” – Det er en opgave, som går på omgang imellem de forskellige bestyrelsesmedlemmer i DOCRA.

Den ugeansvarliges opgave er at monitorere vores Social Media, lave 1-2 opslag på både Facebook og Instagram, og besvare de beskeder, kommentarer og mails, DOCRA modtager i løbet af ugen.

Rammen er altid at besvare henvendelserne i en positiv og imødekommende tone. Gerne med lidt humor. Er man i tvivl om hvad man skal besvare, så søger man råd hos resten af bestyrelsen.

Tonen på Facebook

Nu sker det fra tid til anden, at – også – DOCRA bliver angrebet i en aggressiv tone på Social Media, med optræk til “shit storm”. Men det har vores kommunikationsstrategi taget højde for. Vi svarer altid respektfuldt tilbage. Vi svarer så uddybende, som vi kan og mener at vi bør. Vi svarer aldrig i affekt, når følelserne er ude i stormvejr. Don’t get carried away.
Dette har betydet at bestyrelsen flere gang har måtte holde ekstraordinære møder, for at diskutere forskellige sager, inden der bliver svaret og der er kun én person der udtaler sig.

Instagram

For DOCRA er Instagram en vigtigt del af Social Media. Her har vi lavet vores eget hashtag #DOCRA så vores medlemmer og alle andre har været rigtige gode til at bruge. Det er en del af den ugeansvarliges opgave at like opslag med #DOCRA

Det at like billeder på Instagram giver selvfølgelig en vis opmærksomhed, men det at følge folk giver flere følgere. Men så er det vigtigt at der er relevant og interessant indhold på siden. Ellers kan follow hurtigt blive til unfollow.

 

Jeg håber dette indlæg kan hjælpe din forening med at styrke jeres Social Media arbejde.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *