Hvordan træner man til OCR?

Hvordan træner man til OCR?

Det er et spørgsmål jeg ofte modtager, og der findes mange svar på dette relative simple spørgsmål. Det findes også mange meninger om hvordan man træner til OCR.

Derfor tog jeg fat i to af Danmarks bedste OCR-atleter. Leon Koefoed og Nikolaj Dam. Hvad vil de anbefale af træning til OCR.

Dette indlæg er udgivet i samarbejde med OCR Training Denmark 

Hvad er OCR?


Hvad er OCR? OCR står for Obstacle Course Racing – på dansk vil vi nok kalde det forhindringsløb. Altså en løbedistance, hvor man undervejs skal forcere en række forhindringer. For at kunne dette skal være på et bestemt fysisk niveau. Både inden for løb, men vigtigst af alt, inden for kropslig kontrol og grebs styrke, da dette er essentielt ved passage af forhindring.

Hvordan fungerer OCR træning? Dette er naturligvis individuelt. Nogen har svært ved løb, nogen har ved kropsvægtsøvelser, nogen har ved styrketræning og så videre. Træningselementer i OCR, og mere specifik træning inden for OCR, kan være utrolig bred, hvilket betyder man har mulighed for både at arbejde på sine styrker og sine svagheder. Det vigtigste er dog, at træningen er sjov. Er man ikke så meget for at løbe, skal man gøre det sjovt for sig selv! Find en løbemakker, hør musik, indlæg øvelser som pull-ups og dibs på turen. Samme princip kan bruges på styrketræningen! Et eksempel på en uges træning for en let øvet OCR-atlet kan være:

Mandag: Mikropas(<30min) for grebsstyrke + intervalløb
Tirsdag: Mikropas for mobilitet + styrketræning for (OCR)løbere, dvs. Coretræning og basale løft samt evt. skadesforebyggelse for skulder m.m.
Onsdag: 3k let morgenløb + 5k tempoløb om aftenen
Torsdag: OCR specifik træning (Kropsvægtøvelser, monkeybarer, ringe etc. kombineret løbepassager eller andet cardio)
Fredag: Pause
Lørdag: 5k let løb + balance og mobilitet
Søndag: 10-15k lang løbetur

 

Hvis du “kun” kan nå at træne 3 ting på en uge, da vil vi anbefale at nå én løbetur, én grebstræning og én styrketræning. Og prøv at komme forbi et OCR specifikt center en gang om måneden for at arbejde med konkrete forhindringsteknikker.

OCR training Denmark
OCR training Denmark

Hvem er OCR Training Denmark?

Hvad laver I: Hos OCR Training Denmark tilbyder vi specifik træning inden for forhindringsløb, op til Nordic Race events. Vi arbejder med de vigtigste parametre inden for OCR: Løb, greb og kropskontrol. Vi tilbyder naturligvis personlig træning, men vores vigtigste fokus er på større træningsevents (+80 deltagere), grupper af 2-25 venner eller virksomheder, der ønsker et nyt niveau af teambuilding og sundhed, i deres træning op mod Nordic Race

Hvordan fungerer træningen med jer? Hos os tilbyder vi tre typer træning; personlig træning, gruppetræning og større træningsevents. Den personlige træning tager udgangspunkt i den individuelle atlets situation og målsætning. Oftest er denne mere teknisk præget, da man har bedre tid til at gå i dybden med de enkelte øvelser/forhindringer. Gruppetræningen er for grupper mellem 2-25 atleter (venner, kollegaer eller lignende). Der er stadig et teknisk fokus her, men i større grad implementeres øvelser, hvor man arbejder sammen. Forhindringsløb handler trods alt også om at hjælpe hinanden. Gruppetræning er ofte OCR specifik, hvor man kombinerer puls (løb el. lign.) med forhindringer eller forhindringsspecifikke øvelser. Vores større træningsevents kan håndtere op mod 100 atleter af gangen. Her er der fuld fart over feltet, god energi og træningen bærer præg af et tema der er lagt for dagen. Der deles op i 2-3 sekvenser med forskellige træningsfokus. Denne træning er både hård, sjov og social!

// OCR Training Denmark

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *