OCR Eliten

Hvad skal der til for at være en del af OCR eliten?

Det er et spørgsmål jeg møder ofte, og jeg må indrømme at jeg selv har leget med tanken. Når jeg ser de fantastiske atleter, som er en del af OCR eliten, og det de kan, så bliver jeg ramt af en kæmpe respekt. De er ikke kun gode løbere. De er ikke kun teknisk dygtige, eller fysisk stærke. De er også mentalt stærke. De skal kunne overvinde deres egne mentale barrierer. Uanset om de frygter, vand, højder, små lukkede rum eller noget fjerde. Så skal de kunne over overvinde den barriere. I mine øjne, er OCR eliten de bedste allround atleter.

Se nu påstår jeg ikke at jeg er den, der ved mest om hvordan man træner op til at være en del af OCR eliten, eller at der en bestemt opskrift på dette. Noget af det smukke ved OCR, er der mange måder træne på. Jeg har derfor spurgt en træner, Nick Watkins, som blandt andet har trænet den danske tidligere verdensmester Ida Mathilde.

Så jeg vil overlade ordet til ham 🙂

TRÆN OP TIL OCR ELITEN

Alle kan træne sig op til OCR eliten – med rette indstilling!

Som medejer af Kraftværk er det meget nemt at sige at det er vores træner team er det eneste der gang på gang bygger Elite OCR løbere. Men en lige så stor faktor på vores medlemmers succes er deres indstilling til træning og fællesskabet på vores hold. Det skaber resultater udover det sædvanlige.

Men hvordan kan man som OCR løber der træner langt væk fra Kraftværk blive del af OCR eliten? Med rette indstilling og træningsrutine kan det at løbe med OCR Eliten være tættere på end du tror.

MENTAL STYRKE

Vi har set mange igennem døren der ikke har rette indstilling til træning, eller indstilling der passer til deres nuværende situation, og derfor får de ikke de OCR-relateret forbedringer de ønsker. De finder aldrig synergien der binder deres træning sammen med deres daglig liv. Alle er ikke ens. Jeg anbefaler altid personlig træning klienter at det første ting du skal gør op med dig selv er hvordan din træning skal passe ind I dit liv. Det gælder alle, uanset trænings niveau.

Spørg dig selv:

  • Hvor meget tid har du til rådighed? (Børn, job, arbejde)
  • Får du støtte hjemmefra (eller i din omgangskreds)
  • Hvor meget bør du træne I forhold til dit nuværende niveau? (her taler vi om kvantitet og intensitet)
  • Er træning noget der bare skal overstås eller noget du glæder dig til?Alle disse ting skal overvejes når du planlægger træningen.

Man hører oftest ordet “Mindset” blive kastet rundt når vi taler om træning og konkurrencer, men glemmer egentlig hvad det egentlig indebærer. Finder du dit indre Jeckell frem under hver eneste træningspas? Presser du dig selv når det drejer sig om hver enkelt gentagelse eller hvert sekund?

Jeg talte en gang med en af de bedste CrossFit atleter I Danmark om hans succes. Hans hemmelighed? “Når du deltager I konkurrencer skal det føles bare som en almindelig træning. Hvis du føler at konkurrencen er hårdere end din daglige træning så træner du ikke hårdt nok”.

Her er der selvfølgelig tale om en professionel atlet der har tid, ressourcer og midler til at koncentrere sig 100% om hans træning. Men vi kan overføre noget af hans indstilling til vores træningspas op til OCR eliten. Føler vi at deltagelse i løb er betydelig hårdere end vores daglige træning? Så kan det være din træningspas skal øges i belastning.

Det giver også mening I forhold til skader på dagen at kroppen er vandt til det belastning vi kaster på den på løbsdagen.

 

Struktur

Man kender det selv. Man dukker op i centret og laver den samme rutine hver gang. Noterer du dine tal/tider/resultater/vægt ind løbende efter træning? Uden at måle sig en gang imellem kan man nemt blive det man siger på engelsk “COMPLACENT”. Det forbindes med ligegyldighed, og må endelig ikke ske med din træning. Er det vigtigere for dig at poste hver træning på Instagram uden at du egentlig er blevet hurtigere/stærkere end sidste gang du lavede samme sæt/distance? Første prioritet er dine forbedringer, et forslag er at du poster kun på sociale medier KUN når du er blevet stærkere eller hurtigere. Det giver dig også en gulerod at sigte efter.

Oprette nogle forskellige benchmark tests/løbedistancer/styrke test du kan lave en gang imellem. Være kreativ. OCR løb er ikke kedelige, så det skal dine test hellere ikke være.  Når du har et overblik over dine resultater kan du også sammenligne dine tal med din livsstil og se om tingene hænger sammen. Du kan også hurtigt ændre noget hvis der er noget der ikke fungerer, frem for at din træning er noget ustruktureret rod.

Vi anbefaler også at du også spørger dine træningsvenner hvad de synes du skal arbejde på, en gang imellem kan det være godt at få deres mening om dine mål og struktur i din træning – det er ikke altid tingene hænger sammen med hvad du synes.

På vores OCR hold I Kraftværk er vi begyndt at arbejde på nyt struktur til vores OCR træning end tidligere, så deltagere kan se hvor deres svagheder ligger og hvor deres træning skal prioriteres. Vi er  begyndt at dele OCR  træningen op i 4 kategorier eller træningsfacetter, her har du nu mulighed for målrettet at få styr på dine svagheder.

Efter vores mening tjener man mere tid på OCR banen ved at arbejde på det man er dårlig til frem for at blive bedre til det man i forvejen er god til. Humøret hænger også sammen med ens kompetancer, det vil sige at vi synes det er lidt sjovere at træne det vi er god til. Faren er at undlade helt at træne vores svagheder.

Træningsmakker

Find en træningsmakker! Gerne en der er hurtigere eller stærkere end dig selv. Her bliver du konstant presset til forbedring og får en der kontakter dig når du pjækker fra træning. Se hvad der gør dem hurtige eller stærkere end dig selv. Deres gode vaner smitter forhåbentlig også af på dig, du lærer rigtig meget af at træne med andre, så udnytte muligheden!

En del af OCR løbere er også begyndt at få personlig trænere til formålet. Det kan jeg også anbefale hvis du er seriøs i forhold til at blive en del af OCR Eliten. Spørg dig selv: har min træner de nødvendige kvalifikationer? Har han selv løbet OCR løb og fået gode resultater? Enhver person kan kalde sig en personlig træner, men du risikerer at spild rigtige mange penge på at du ikke får de gode resultater du havde håbet på.

Det skal  være sjovt!

Man må aldrig gå død i træningen! Man får altid perioder hvor træningslysten forsvinder lidt, tage nogle pausedage eller tilmeld dig nogle sjove events (bouldering/bakkeløb/workshops) der kan give dig udvikling på andre måder end i dagligdagen eller gør træningen sjovere. Samle nogle OCR-tossere sammen nogle gange til en sjov træning udendørs. Lave jeres egen bane på stranden.

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *